Nasza przyszłość ma pomarańczowo-czarne barwy. Cztery uczennice postawiły sobie za cel poprawę życia pszczół.

      Od lat mówi się o dużym deficycie pszczół na całym świecie. Tymczasem te niewielkie owady odgrywają ogromną rolę w przyrodzie. Cztery uczennice postanowiły przybliżyć temat najmłodszym i poprzez edukację poprawić sytuację pszczół.

     Nasza przyszłość ma pomarańczowo-czarne barwy – to nazwa projektu realizowanego przez Natalię Lamek, Maję Orlikowską, Julię Redzimską i Natalię Rietzel. Projekt przeprowadzany jest z inicjatywy platformy „Zwolnieni z teorii”- Jest to platforma dla licealistów i studentów do realizowania własnych projektów społecznych. Celem projektu jest przybliżenie dzieciom i młodzieży jak ważna jest obecność pszczół w przyrodzie i jaką rolę pełnią w naszym ekosystemie.

     Autorki projektu mają głowę pełną pomysłów na to, jak wzbudzić zainteresowanie tematem tych niewielkich owadów wśród uczniów placówek edukacyjnych. Przeprowadzają zajęcia edukacyjne w formie warsztatów. Zajęcia odbywają się w salach lekcyjnych z udziałem dwóch połączonych ze sobą klas. Jako eksponat przedstawiają ul wielkopolski oraz produkty wytwarzane przez pszczoły. Aby prezentacja była jeszcze bardziej autentyczna, przebierają się w pszczelarskie kombinezony ochronne.

     Licealistkom szczególnie zależy na tym, by dzieci mogły brać czynny udział w zajęciach, np. poprzez udział w quizie. Uczennice dają przykład, jak należy postępować aby zarówno ludziom jak i pszczołom żyło się lepiej. Podczas swoich zajęć opowiadają też o hierarchii pszczół oraz jak wygląda ich życie. Zajęcia prowadzone są w ciekawy dla dzieci sposób. Autorki przekazują najważniejsze informacje, a ich pracę podsumowuje krótki filmik edukacyjny, w którym o życiu pszczół opowiada pszczółka Kaja. W ramach odskoczni śpiewają z dziećmi piosenkę o pszczołach. Na koniec przeprowadzany jest quiz w którym uczniowie mają okazję wygrać pszczele produkty w postaci miodu czy też świeczki z prawdziwego wosku pszczelego.

    Uczennice odwiedziły już pięć szkół- są nimi : Publiczna Szkoła Podstawowa w Górze, Publiczna Szkoła Podstawowa w Starych Polaszkach, Publiczna Szkoła Podstawowa nr.4 w Starogardzie Gd, Publiczna Szkoła Podstawowa Nr.8 w Starogardzie Gd, Zespół Szkół Publicznych w Skarszewach. Inicjatorki wierzą, że ich projekt może korzystnie wpłynąć na środowisko w powiecie Starogardzkim i Kościerskim. Dzieci otrzymują nasiona roślin miododajnych i sadząc je tworzą miejsca pożytkowe dla pszczół. Projekt cieszy się dużym powodzeniem wśród dzieci i młodzieży.

     Uczennice II liceum ogólnokształcącego zachęcają serdecznie do obserwowania projektowego facebooka: ,,Nasza przyszłość ma pomarańczowo – czarne barwy”, gdzie na bieżąco można śledzić postępy projektu.

     Na zakończenie przytoczymy słowa wielkiego, naukowego autorytetu Alberta Einsteina ,,Gdy zginie ostatnia pszczoła na kuli ziemskiej, ludzkości pozostaną tylko cztery lata życia.”

Orange Colour Red Colour Blue Colour Green Colour